Studio

Studio Nagrań

Historia pierwszych studiów nagrań sięga końca XIX w. Przez dziesiątki lat branża ta rozwijała się dynamicznie, a jakość nagrań poprawiała się wraz z kolejnymi ulepszeniami. Tak powstawały kolejne kultowe już dzisiaj miejsca jak Abbey Road Studio w Londynie, Motown Studio w Detroit czy Sunset Sound w Los Angeles, do dzisiaj będące wzorem i ideałem w dziedzinie profesjonalnych studiów nagrań. Wraz z końcem XX w. świat stanął u progu szeroko pojętej rewolucji cyfrowej.

Muzyka stała się dużo bardziej powszechna i dostępna, urządzenia cyfrowe zaczęły dorównywać dużym, nieporęcznym urządzeniom analogowym, przez co dzisiaj praktycznie na każdym kroku w profesjonalnych nagraniach korzysta się z rozwiązań cyfrowych. I oto w poręcznym komputerze czy mikserze cyfrowym mamy wszystkie niezbędne narzędzia do profesjonalnego nagrania, a programy do rejestracji zastępują wielkie maszyny z czasów poprzednich. Oczywiście pewne rzeczy się nie zmieniają. Nadal w procesie miksowania i masteringu potrzebujemy odpowiedniego sprzętu odsłuchowego, odpowiednio przygotowanego pomieszczenia, narzędzi i – najważniejsze – osoby z niezbędna wiedzą jak tego wszystkiego użyć.

Idąc z duchem czasu chcemy otworzyć się na nowe możliwości, jakie daje nam połączenie nowoczesnych rozwiązań z doświadczeniem nabytym przez lata pracy.  Daje nam to 3 możliwości pracy nad Waszą twórczością – stacjonarnie, zdalnie lub mobilnie.

Nie wiesz od czego zacząć ? - Zadzwoń

Doradzimy w kwestiach technicznych, zaproponujemy najlepsze rozwiązania dla Twoich potrzeb.

505 – 089 – 753

Nagranie stacjonarne

To umówienie się na nagrania w studio – poprzedzone spotkaniem, rozmową telefoniczną lub wymianą maili na temat szczegółów pracy.

Plusem takiego rozwiązania jest gwarancja odpowiednio przygotowanego pomieszczenia do rejestracji muzyki oraz możliwość odsłuchania i weryfikacji zapisanych śladów w warunkach studyjnych. Minus to oczywiście konieczność przyjechania do naszej stacjonarnej siedziby w Łodzi.

Nagranie mobilne

Jest to umówienie się w dowolnym miejscu  zapoczątkowane rozmową telefoniczną lub wymianą maili w celu ustalenia szczegółów. Plusem takiego rozwiązania jest praca w wybranym przez Was miejscu. Musi to być jednak poprzedzone ustaleniem szczegółów odnośnie materiału do nagrań, instrumentarium, ilości osób zaangażowanych w nagranie itp. Jest także bardzo istotne ustalenie, czy ma to być nagranie live (koncert), na tzw. „setkę” (czyli nagranie studyjne, ale grają i śpiewają wszyscy wykonawcy jednocześnie) czy rejestracja pojedynczych ścieżek instrumentów i wokalistów.

Jak się przygotować do takiego nagrania?

Po sprecyzowaniu szczegółów odnośnie materiału muzycznego najważniejszym czynnikiem, na którym należy się skupić uwagę jest wybór pomieszczenia, w którym będziemy nagrywać i odpowiednie przystosowanie go pod względem akustycznym. Jeżeli macie dostęp np. do lokalnego domu kultury, zaprzyjaźnionego klubu czy odpowiednio przygotowanej sali prób, to nie ma problemu. Jeżeli nagrywać będziemy u Was w domu, czy w miejscach gorzej przystosowanych akustycznie, to zachęcam do poczytania artykułów na ten temat w internecie i zapoznaniem się z głównymi zasadami przygotowania pomieszczenia pod kątem akustycznym. Oczywiście w fazie ustaleń służymy pomocą i radą.

Proces pracy podczas nagrania mobilnego rozpoczynamy od ustawienia sprzętu, instrumentów, mikrofonów i sprawdzenia wszystkiego pod kątem rejestracji. Następnie zaczynamy działać według wcześniejszych ustaleń. Po każdym nagraniu jest możliwość odsłuchania i zaakceptowania zarejestrowanej  partii. Dalsza część powstawania materiału to praca stacjonarna u nas w studio. Proces miksowania i masteringu wymaga odpowiednich warunków i narzędzi, żeby powstał finalnie pożądany efekt.

Po pierwszych wstępnych „miksach” otrzymacie materiał do posłuchania. Wtedy Waszym zadaniem będzie dokładne odsłuchanie nagrań (najlepiej na sprzęcie, który dobrze znacie) i spisanie poprawek – z podaniem tytułu utworu, czasu fragmentu do poprawki i rodzaju błędu. Kolejny etap to uwzględnienie Waszych sugestii i po raz drugi wysłanie materiału do odsłuchania. Jeżeli będą jeszcze do poprawienia jakieś szczegóły, to dopracujemy Wasze nagranie. Zwyczajem ogólnie przyjętym jest poprawianie zmiksowanego materiału maksimum 3 razy. Dlatego prosilibyśmy o dokładne odsłuchanie i jak najbardziej precyzyjne zdefiniowanie problemów. Po akceptacji miksów nagrań materiał byłby ostatecznie zgrany i przesłany Wam w takim formacie, w jakim będziecie go potrzebować.

Etap miksu i masteringu wygląda podobnie we wszystkich rodzajach nagrań oraz przy produkcji muzyki – czytaj więcej tutaj