Domowe studio nagrań

Domowe studio nagrań,od czego zacząć ?

Zapoznaj się z najważniejszymi elementami domowego studia nagrań.

Optymalne do warunków domowych przygotowanie pomieszczenia i sprzętu pozwala na bezproblemowa pracę i skupienie się na samym procesie tworzenia. Dlatego wielu muzyków i producentów – również tych znanych pracuje nad pomysłami w zaciszu domowym, żeby potem z większą świadomością nagrać docelowe ślady w studio oraz skupić się nad miksem i masteringiem pod okiem profesjonalisty. Oczywiście część śladów stworzonych w zaciszu domowym może okazać się na tyle dobra, że zostanie użyta w finalnym materiale.

Historia Realizacji dźwięku

Historia rejestracji dźwięku sięga 1860 r., kiedy to pewien drukarz i księgarz o nazwisku Édouard-Léon Scott de Martinville zarejestrował za pomocą wynalezionego przez siebie urządzenia pewną piosenkę. Następny krok to słynny fonograf stworzony przez Thomasa Edisona, a zademonstrowany w 1877r., od którego tak naprawdę rozpoczął się nowy rozdział w historii rejestracji fal dźwiękowych. Cały XX wiek to nieustanne dążenie do poprawiania jakości, mobilności sprzętu oraz uproszczenia edycji nagrań.

Prawdziwy przełom to koniec XX wieku i trwa on do dziś – wraz z rozwojem cyfryzacji, internetu i urządzeń mobilnych. Jeszcze na początku lat 90. ubiegłego wieku praca w profesjonalnym studio była oparta wyłącznie na urządzeniach analogowych. To powodowało, że ograniczony był rozwój tzw. homerecordingu, a dostęp do takich miejsc był trudny logistycznie i finansowo.

Pierwsze komputery i karty dźwiękowe jakością zdecydowanie odstawały od profesjonalnych urządzeń. Jednak dzisiaj sytuacja się diametralnie zmieniła. Istnieje dużo sprzętów i programów, które pozwalają na wykonanie dobrych jakościowo nagrań we własnym domu za niewielkie pieniądze. Postaram się pokrótce opisać to, co jest kluczowe w osiągnięciu dobrych rezultatów w zakresie homerecordingu.

fot. źródło https://commons.wikimedia.org/

Pomieszczenie

Dobrze zaadoptowane pomieszczenie to podstawa, od której należy zacząć. Niestety, tutaj natrafiamy zazwyczaj na pierwszy problem, mianowicie w domowych warunkach najczęściej jesteśmy ograniczeni wielkością pomieszczenia, materiałem z którego wykonane są ściany oraz czworokątnym kształtem pomieszczenia. Zachęcam do poczytania artykułów na temat podstaw akustyki i właściwości fal dźwiękowych.

Najistotniejszą zasadą jest tu zależność długości fali od wysokości częstotliwości. Generalnie – im niższe częstotliwości generujemy, tym fala będzie dłuższa, co oznacza, że w przypadku małego pomieszczenia dana częstotliwość i każda poniżej jej będzie się odbijać od naszej ściany… Spowoduje to efekt dudnienia lub stojącej fali, co doprowadza do trudnej oceny niskich częstotliwości w naszym miksie. Jak temu zaradzić? W domowych warunkach najlepszym rozwiązaniem będzie próba wytłumienia pomieszczenia. Na rynku jest dostępnych sporo tzw. piramid akustycznych w różnych rozmiarach (różnej wielkości piramidki).

Również można w rozsądnej cenie dostać panele narożne i wyłożyć rogi ścian , w co warto zainwestować i od tego zacząć, bo efekty będą bardzo słyszalne. Zalecam kupić kilka paneli różnej grubości. Największe piramidki (rozpraszające) sprawdzą się, gdy będą umieszczone naprzeciw odsłuchów (za naszymi plecami ). Z mniejszymi można pokombinować z ułożeniem za samym odsłuchem .Jeżeli używacie subwoofera i stoi on przy ścianie, to można również spróbować za nim użyć wytłumienia. Jeżeli macie w pomieszczeniu okno , to zdecydowanie powinny być na nim zasłony – czym grubsze, tym lepiej. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie również wykładzina lub dywan na podłogę.

 

 

Jeżeli macie już porządnie zaadoptowane pomieszczenie, to można przejść do kompletowania sprzętu. Do nagrywania w domu będzie potrzebne:

  • komputer
  • oprogramowanie
  • interfejs (karta dźwiękowa), opcjonalnie mikrofon, instrument midi
  • odsłuchy

Komputer

Zakładam że w dzisiejszych czasach każdy używa i posiada jakiś komputer. Na początku należy zadać sobie pytanie, czy będziemy używać komputera do pracy tylko z plikami audio (np. nagrywanie wokalu do podkładu ), czy do pracy z instrumentami wirtualnymi. Jeżeli nasze nagrywanie ograniczy się do nagrań audio, to każdy w miarę nowoczesny komputer (z zewnętrzną kartą dźwiękową,  czyli interfejsem – o czym dalej) powinien sobie poradzić.  Jeżeli chcemy używać instrumentów wirtualnych, to tu się sprawa komplikuje – i niestety dominuje zasada im szybciej, tym lepiej. Minimum to 4 rdzeniowy procesor,16 Gb Ramu i dysk SSD.

Zdjęcie autorstwa Martin Lopez z Pexels

Oprogramowanie

Istnieje cała masa darmowych, świetnych programów do nagrywania , miksu i masteringu. Jest również ogromna ilość wirtualnych instrumentów od analogowych do syntezatorowych (świetnie brzmiących) – i od tego polecam zacząć. Wielu cenionych realizatorów używa takich programów jak np. „Reaper” do nagrywania i obróbki dźwięku, który to program w podstawowej wersji jest darmowy. Również można poszukać konkurencyjnych programów. Zachęcam do przejrzenia aktualnych promocji, szczególnie interfejsów audio – który i tak musicie kupić, a z którymi dodawane są często podstawowe wersje płatnych programów (np. Cubase) !

fot. https://de.wikipedia.org/

Interface

Będzie to serce Waszego domowego studio. Zintegrowane karty dźwiękowe obecne w komputerach, a szczególnie w laptopach nie nadają się do profesjonalnej pracy z dźwiękiem. Najlepszym budżetowym rozwiązaniem jest kupienie karty podłączanej przez USB. Kupując taką kartę zwróćcie uwagę, żeby miała wejście mikrofonowe (xlr zamiennie z wejściem duży jack), możliwość włączenia phantomu (48v), 2x wyjścia xlr out lub 2x wyjścia duży jack, wyjście słuchawkowe duży jack stereo. Jeżeli będzie miała więcej opcji (np. 2 kanały mikrofonowe) to oczywiście lepiej. Kwota, którą powinniście przeznaczyć na interface, jaki będzie wam dobrze służyć to od około 350-500 zł (np. Behringer UMC, Focusrite Scarlett) .

Taka karta dźwiękowa będzie od razu waszym „mikserem” w studio. Nawet jeżeli będziecie pracować wyłącznie na instrumentach wirtualnych to przyjdzie moment , w którym możliwość podłączenia mikrofonu czy zewnętrznego instrumentu (basu, gitary) będzie dużym plusem.

Kwestia mikrofonu jest opcjonalna – jeżeli macie w planach nagranie wokalu lub innych instrumentów akustycznych wymagających mikrofonu to będzie to zakup niezbędny. Istnieje cała masa mikrofonów na rynku – do Waszego studia najlepiej się sprawdzi mikrofon pojemnościowy (wymaga zasilania phantom 48v, stąd tak ważne żeby interface posiadał taką możliwość!). Co do cen, to wszystko zależy od budżetu. Polecam jednak uznane firmy w branży muzycznej, których nawet te budżetowe mikrofony będą gwarantowały odpowiednią jakość . Do takich należą np. Audio technika ( at 2020, 2030) , Rode ( nt1),czy AKG ( p 120 ).

Podłączenie klawiatury midi do komputera bedzie niezbędne, jeżeli planujesz pracę z instrumentami wirtualnymi. Najtańsze takie sterowniki można kupić już za sto kilkadziesiąt zł. Zanim jednak udasz się do sklepu pomyśl, czy może masz jakiś syntezator, pianino cyfrowe lub stary keyboard ?.Sprawdź czy przypadkiem nie ma wyjścia midi out. Jeżeli tak, to wystarczy dokipuć kabel /adapter midi na USB, podłączyć do komputera i powinno wszystko działać. Praca nawet na starym keyboardzie Casio czy Roland będzie dużo wygodniejsza niż praca na najtańszych nowych, malutkich klawiaturach…

Odsłuch

Ostatnim elementem niezbędnym w naszej pracy będzie system odsłuchowy. Generalnie możemy podzielić go na monitory odsłuchowe i słuchawki. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety.

Monitory odsłuchowe

 

Jest to element równie istotny, a często  ważniejszy od innych w studio nagrań. Zasada działania i przeznaczenie profesjonalnych monitorów studyjnych jest prosta: pokazać nam jak najdokładniej prawdę o tym co robimy z dźwiękiem. Jeżeli użyjemy efektów, to najmniejsze ruchy powinny być słyszalne. Odsłuch musi grać jak najbardziej liniowo – czyli równo w całym paśmie, nie podbijać (np. basu )i nie „upiększać” brzmienia. Oczywiście to jest zasada – jak wiadomo każda firma ma swoje patenty i charakter grania , ale dążenie jest podobne – grać jak najdokładniej. Wiąże się to niestety z kwotami, jakie trzeba wydać na profesjonalny sprzęt.  Dobre monitory mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych – i to jest ich największa wada. Natomiast zdecydowanym plusem jest fakt, że przy monitorach możemy przesiedzieć godziny nie męcząc zbytnio słuchu i dają nam one dużą kontrolę nad odpowiednim uprzestrzennieniem kolejnych śladów. Do pracy nie sprawdzą się zwykłe domowe kolumny ( np. komputerowe czy hifi), ponieważ mają one tendencje do przekłamywania i podbarwiania dżwięku . Oczywiście jako dodatkowe źródło kontroli naszego nagrania jak najbardziej się przydadzą , ale nie w procesie samego miksu. Podobnie jak w przypadku mikrofonów czy interfejsów audio  mamy całą paletę firm i modeli  do wyboru. Przeszukajcie fora, poczytajcie o tańszych monitorach odsłuchowych i spróbujcie coś wybrać. Jeżeli natomiast stwierdzicie, że budżet Wam na razie nie pozwala na zakup w miarę dobrych odsłuchów, to :

Zdjęcie autorstwa Anna Pou z Pexels

Słuchawki

zainwestujcie w Słuchawki to rozwiązanie, które przy ograniczonym budżecie rozwiąże część problemów. Po pierwsze dobre słuchawki grające równo w paśmie i nadające się do profesjonalnego miksu są dużo tańsze od odsłuchów .Po drugie odpada problem z akustyką pomieszczenia, a po trzecie można pracować nawet w nocy nie przeszkadzając innym. Oczywiście takie rozwiązanie nie jest pozbawione wad. W słuchawkach dużo szybciej męczy się słuch, a przez to zdolność oceny poprawności użycia narzędzi w miksie. Kolejna sprawa to fakt, że dźwięk bezpośrednio dochodzi do naszych uszu, przez co słuchawki nie mają takiej „przestrzeni ” jak kolumny, co daje nam to trochę inne odczuwanie wrażeń psychoakustycznych. Idealnym rozwiązaniem jest używanie monitorów odsłuchowych i podpieranie się słuchawkami . Natomiast przy ograniczonym budżecie postawiłbym na dobre słuchawki. W świecie studyjnym (tu też nie mylić z hifi!) popularne firmy i modele, które są standardem w tworzeniu słuchawek profesjonalnych to Bayerdynamic (cała seria DT), AKG (np. k 240 lub wyższe modele) i Sennheiser (seria hd ze słynnymi hd 600).

Umów się na nagranie - Zadzwoń

Doradzimy w kwestiach technicznych, zaproponujemy najlepsze rozwiązania dla Twoich potrzeb.

505 – 089 – 753